Update van de bouw
Wij hadden een aantal goede voornemens voor 2021, waaronder:
- Een fantastische plek maken van de HavenPuin en hier vervolgens hele vette dingen bouwen
- Jullie beter op de hoogte houden van ons eerste goede voornemen.
Zoals jullie gemerkt hebben is ons tweede voornemen nog niet zo goed gelukt, maar het is nooit te laat voor verbetering: dus hierbij een verslag van de bouw tot nu toe.
Het begin
Het verhaal van de Stadsjutters begint in mei 2019, waarin we voor het eerst als groep bij elkaar komen en besluiten om samen een werkplaats te gaan bouwen. In september 2019 breken we een oude Romneyloods af in Moerdijk, die de basis vormt van onze bouwplannen.
Begin 2020 zijn een aantal Stadsjutters bouwtekeningen aan het maken terwijl anderen zich bezighouden met de financiering, de organisatie en het verzamelen van materiaal. Op 20 april wordt vereniging de Stadsjutters opgericht en in mei tekenen we samen met de Plaatsmaker de intentieverklaring voor de huur van een kavel in de Haventuin. Een maand later werpt onze fondsenwerving de eerste vruchten af wanneer we een toezegging krijgen voor financiering van Stichting Elise Mathilde Fonds.
Wat een gedoe…
In juli krijgen we onze bouwvergunning en eind augustus gaan we eindelijk van start met de bouw van de HavenPuin. Dit is bijna een jaar later dan we in eerste instantie hadden gedacht, optimisten die we waren! We zijn allemaal gewend om te bouwen met wat we vinden en gaanderweg een plan te vormen. Niet lullen maar bouwen! Maar nu alles officieel moet kan dat natuurlijk niet. Poeh, wat een bureaucratisch gedoe is het om iets te bouwen van afval. De constructie moet van tevoren goedgekeurd worden terwijl we nog helemaal niet weten wat we allemaal voor materiaal bij elkaar gaan jutten. Ook de leges voor de bouwvergunning zijn gebaseerd op ‘marktconforme prijzen’. Normaal gesproken betaal je een percentage van je bouwkosten voor je bouwvergunning. Maar in ons geval moesten we ruim twee keer zoveel betalen omdat ze uitgaan van de nieuwprijs van materialen terwijl wij alles bij elkaar hebben geschooierd. De belastingdienst deed ook nog moeilijk waardoor we uiteindelijk een coöperatie op hebben moeten richten zodat we belasting mogen betalen. En sommige notarissen snappen niet wat consensus is en vinden het veel te moeilijk om statuten te schrijven voor anarchisten zoals wij. Het is te merken dat het systeem niet is ingericht voor Stadsjutters. Maar we hebben alle obstakels overwonnen en zijn eindelijk aan het doen waar we van houden: bouwen!
De bouw
September is een drukke maand. Tijdens de Krankzinnige Knettercoole Koronaveilige Kamikaze Kruiwagenrace hebben we met behulp van een hele hoop enthousiaste mensen in recordtempo de fundering gestord. De man van de betonwagen stond wel even gek te kijken toen we met z’n twintigen in de startblokken stonden met kruiwagens, maar hij gaf later toe dat hij nog nooit zo snel zijn wagen leeg had gehad. Na het beton werd de fundering gevierd met bier en barbecue en is degene die de meeste kruiwagens had gevuld gekroond tot Kapitein Kruiwagen.
Een week later worden de containers geplaatst en begint de werkplaats langzaam vorm te krijgen. We krijgen ook subsidie van het K.F. Heinfonds toegezegd en 17 september richten we de coöperatie op.
In oktober krijgen we te horen dat we een cultuurlening krijgen en in december tekenen we het huurcontract met de Plaatsmaker en hebben we het stalen frame af. De eerste twee maanden van het nieuwe jaar zijn we vooral bezig geweest met het kantoor en met de vloer van de eerste verdieping. De vloer ligt er in, en ook het kantoor begint al aardig vorm te krijgen. De dakplaten liggen er op en de gevel moet alleen nog afgetimmerd worden.
Het dak
De volgende grote stap is de plaatsing van de Romneyloods. We hebben al twee spanten met de hand opgezet en deze woensdag hebben we een kraan gehuurd waarmee we de rest van de spanten omhoog gaan hijsen. De komende twee weken gaan we met een hoogwerker alle dakplaten bevestigen. Dan hebben we (net nu de kou voorbij is), eindelijk een dak boven ons hoofd!
Zie hieronder meer foto’s van de bouw: